Proces wyboru dostawcy nowego taboru dla Kolei Małopolskich trwał długo. Przetarg ogłaszano trzykrotnie – dwie pierwsze próby zakończyły się unieważnieniem z powodu braku ofert. Dopiero za trzecim razem firma Newag zgłosiła się do realizacji zamówienia.
We wrześniu w Krakowie podpisano umowę ramową, przewidującą dostawę do 25 pojazdów wraz z ich utrzymaniem, na łączną kwotę przekraczającą 1,1 mld zł. Okres realizacji to cztery lata, a pierwsze dostawy mają obejmować od 6 do 14 pojazdów. Na ten moment finansowanie zapewniono na sześć sztuk.
Na jakich trasach pojawią się nowe pociągi?
Między innymi to:
▪️ SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko
▪️ SKA2 Sędziszów – Kraków Główny – Oświęcim SKA3
▪️ Tarnów – Kraków Główny – Oświęcim
▪️ Kraków Główny – Nowy Sącz
▪️ Kraków Główny – Jasło
▪️ Jasło – Krynica-Zdrój
▪️ Kraków Główny – Zakopane
Koleje Małopolskie pilnie potrzebują nowych pociągów
Popularność kolei aglomeracyjnej dynamicznie rośnie, co skutkuje przepełnieniem składów, szczególnie w godzinach szczytu. Pasażerowie domagają się zwiększenia liczby kursów. Oprócz utrzymania obecnej oferty, pojawiają się nowe potrzeby, np. uruchomienie w grudniu nowej linii SKA przez Nową Hutę, która obejmie przystanki Kraków Piastów, Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek.
Wyzwania nie kończą się na tłoku – konieczne są przeglądy niektórych pociągów, które zostaną czasowo wyłączone z ruchu. Dlatego Koleje Małopolskie zdecydowały się na zakup sześciu używanych pojazdów od województwa zachodniopomorskiego. Jak podkreśla prezes Radosław Włoszek, pojazdy te są sprawne i dobrze oceniane przez pasażerów, a będą pełnić funkcję zastępczą podczas przeglądów taboru.
Przeglądy i dostosowanie
Obecnie pociągi te znajdują się w Mińsku Mazowieckim, gdzie przejdą przeglądy i dostosowanie do standardów Kolei Małopolskich. Prezes Włoszek zapowiada, że część z nich pojawi się na torach już w grudniu i obsłuży trasę Oświęcim – Kraków – Sędziszów.
Marszałek województwa, Łukasz Smółka, podkreśla, że rozwój kolei wymaga myślenia o przyszłości, a nowe pociągi powinny pojawiać się na trasach o największym natężeniu ruchu. Marszałek wyraził nadzieję, że umowa ramowa szybko zostanie przekuta na umowę wykonawczą. W 2014 roku Koleje Małopolskie przewiozły nieco ponad 7 mln pasażerów, a w tym roku przewozy mogą osiągnąć 22 mln. Smółka zaznacza, że nowy tabor powinien trafić również do Polregio i Kolei Śląskich, które obsługują połączenia w regionie.
Dodaj komentarz