Gazeta Wielicka - Najnowsze wiadomości z Wieliczki, Niepołomic, Gdowa, Kłaja i Biskupic

Kampania promująca Strefę Czystego Transportu w Krakowie budzi kontrowersje wśród mieszkańców okolicznych gmin

fot. Freepik

W najbliższych dniach Kraków rusza z dwumiesięczną kampanią informacyjno-edukacyjną, której celem jest przekonanie mieszkańców do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT). Kampanię, której wartość wynosi ponad 800 tys. zł, realizuje prywatna agencja reklamowa, wybrana przez Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) w przetargu. Działania mają rozpocząć się najpóźniej 20 października i potrwać od dwóch do trzech miesięcy.

W ramach kampanii przewidziano szeroko zakrojone działania promocyjne, w tym plakaty, billboardy, publikacje w prasie oraz aktywność w mediach społecznościowych, takich jak TikTok. Celem jest zwiększenie świadomości mieszkańców na temat SCT, które ma na celu poprawę jakości powietrza w mieście.

SCT budzi niepokój wśród mieszkańców powiatu wielickiego

Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Krakowie budzi jednak kontrowersje, szczególnie wśród mieszkańców okolicznych gmin, w tym powiatu wielickiego. Wielu z nich może poczuć się pokrzywdzonymi przez nowe przepisy, które ograniczą możliwość wjazdu do miasta pojazdom niespełniającym określonych norm emisji spalin. Mieszkańcy obawiają się, że będą musieli modernizować swoje pojazdy lub szukać alternatywnych środków transportu, aby dostać się do Krakowa. Szczególnie dotkliwe mogą być te zmiany dla osób codziennie dojeżdżających do pracy czy na studia.

Wielu mieszkańców Wieliczki i okolicznych miejscowości podkreśla, że brak przystępnych alternatyw komunikacyjnych oraz restrykcyjne przepisy SCT mogą znacząco utrudnić im życie.

Ankiety i wyrok NSA – przyszłość SCT w Krakowie

Zarząd Transportu Publicznego podkreśla, że kluczowe w kształtowaniu ostatecznej wersji uchwały o SCT będą wyniki ankiet przeprowadzonych wśród mieszkańców Krakowa, a także wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA). Wyrok ten rozstrzygnie odwołanie od wcześniejszego postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA), który uznał uchwałę o SCT za nieważną z powodu m.in. niejasno określonych granic strefy. Ostateczne rozstrzygnięcie ma zapaść jeszcze w tym roku.

Czytaj także:  Krok ku lepszej komunikacji. Nowy odcinek obwodnicy Podłęża i Niepołomic zatwierdzony

“Ankiety pokażą, jakie są oczekiwania mieszkańców, a wyrok NSA wpłynie na ostateczny kształt uchwały. Choć SCT musi zostać wprowadzona, niekoniecznie musi być ona restrykcyjna” – zaznaczył Piotrkowski z ZTP.

Sądowe batalie i oczekiwania mieszkańców

Przypomnijmy, że uchwała o SCT, przyjęta przez Radę Miasta Krakowa w 2022 r., została zakwestionowana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny, który uznał, że dokument zawiera liczne wady, w tym brak precyzyjnych granic strefy. Obecnie trwa postępowanie kasacyjne w NSA, które zadecyduje o dalszych losach uchwały.

Tymczasem kampania edukacyjna ma za zadanie zwiększyć akceptację mieszkańców dla wprowadzenia SCT, choć nie brakuje głosów krytyki, szczególnie wśród osób spoza Krakowa, które mogą odczuć negatywne skutki nowych przepisów.

Dodaj komentarz

Ostatnie komentarze

Partnerzy