Odcinkowy pomiar prędkości działa na zasadzie rejestracji czasu wjazdu i wyjazdu z wyznaczonego fragmentu drogi. Jeśli kierowca pokona ten odcinek szybciej, niż pozwalają przepisy, zostanie ukarany mandatem według obowiązującego taryfikatora, tak jak w przypadku przekroczenia prędkości zarejestrowanego przez tradycyjny fotoradar.
To narzędzie uchodzi za wyjątkowo skuteczne, gdyż wyklucza możliwość chwilowego zmniejszenia prędkości przed fotoradarem, by potem ponownie przyspieszyć. Ponadto ostrzeżenia z aplikacji mobilnych stają się mniej przydatne. Dowodem na efektywność tego rozwiązania są dane Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) z tunelu na nowym odcinku zakopianki.
– W tunelu ponad 99 proc. kierowców przestrzega ograniczeń prędkości. Zaledwie mniej niż 0,5 proc. przekracza dopuszczalne prędkości, a większość z tych naruszeń to przekroczenia o nie więcej niż 20 km/h. Niestety, zdarzają się także bardziej drastyczne przypadki, gdzie prędkość była przekraczana o ponad 80 km/h, co skutkowało mandatami w wysokości 2,5 tysiąca zł oraz 15 punktami karnymi – informował kilka miesięcy temu Kacper Michna z małopolskiego oddziału GDDKiA.
W sierpniu GITD ogłosił przetarg na dostawę i instalację nowych systemów, jednak ich realizacja zajmie jeszcze trochę czasu – zwycięzca przetargu będzie miał na to 76 tygodni, czyli około półtora roku. Lokalizacje nowych systemów są już jednak znane.
W Małopolsce urządzenia mają zostać zamontowane na autostradzie A4 w trzech miejscach:
– pomiędzy węzłami Kraków Łagiewniki a Kraków Wieliczka,
– pomiędzy Tarnowem Centrum a MOP Jawornik oraz
– na odcinku między węzłami Brzesko a Tarnów Mościce.
Łącznie osiem nowych systemów odcinkowego pomiaru prędkości pojawi się na autostradzie A4, co czyni ją najczęściej wybraną trasą na liście. W innych regionach, takich jak Dolny Śląsk, odcinki systemu obejmą fragmenty między węzłami Kąty Wrocławskie – Wrocław Południe oraz Krzyżowa – Krzywa. W województwie opolskim system zostanie zainstalowany między węzłem Opole Zachód a MOP Prószków, na Podkarpaciu na odcinku Rzeszów Wschód – Rzeszów Zachód, a na Śląsku pomiędzy węzłami Mikołowska i Murckowska.
Pięć systemów zostanie zamontowanych na autostradzie A1 w województwach śląskim i łódzkim, a osiem na drodze ekspresowej S7 w województwach pomorskim, warmińsko-mazurskim, mazowieckim i świętokrzyskim.
W przetargu uwzględniono także rezerwowe lokalizacje, w tym dwa dodatkowe miejsca w Małopolsce: odcinek A4 pomiędzy Tarnów Mościce a Tarnów Centrum oraz fragment drogi krajowej nr 28 w Rabce.
Źródło: lovekrakow.pl
Dodaj komentarz