Odcinkowy pomiar prędkości działa na zasadzie rejestracji czasu wjazdu i wyjazdu z wyznaczonego fragmentu drogi. Jeśli kierowca pokona ten odcinek szybciej, niż pozwalają przepisy, zostanie ukarany mandatem według obowiązującego taryfikatora, tak jak w przypadku przekroczenia prędkości zarejestrowanego przez tradycyjny fotoradar.
Dalsza część artykułu pod reklamą.
To narzędzie uchodzi za wyjątkowo skuteczne, gdyż wyklucza możliwość chwilowego zmniejszenia prędkości przed fotoradarem, by potem ponownie przyspieszyć. Ponadto ostrzeżenia z aplikacji mobilnych stają się mniej przydatne. Dowodem na efektywność tego rozwiązania są dane Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) z tunelu na nowym odcinku zakopianki.
– W tunelu ponad 99 proc. kierowców przestrzega ograniczeń prędkości. Zaledwie mniej niż 0,5 proc. przekracza dopuszczalne prędkości, a większość z tych naruszeń to przekroczenia o nie więcej niż 20 km/h. Niestety, zdarzają się także bardziej drastyczne przypadki, gdzie prędkość była przekraczana o ponad 80 km/h, co skutkowało mandatami w wysokości 2,5 tysiąca zł oraz 15 punktami karnymi – informował kilka miesięcy temu Kacper Michna z małopolskiego oddziału GDDKiA.
W sierpniu GITD ogłosił przetarg na dostawę i instalację nowych systemów, jednak ich realizacja zajmie jeszcze trochę czasu – zwycięzca przetargu będzie miał na to 76 tygodni, czyli około półtora roku. Lokalizacje nowych systemów są już jednak znane.
W Małopolsce urządzenia mają zostać zamontowane na autostradzie A4 w trzech miejscach:
– pomiędzy węzłami Kraków Łagiewniki a Kraków Wieliczka,
– pomiędzy Tarnowem Centrum a MOP Jawornik oraz
– na odcinku między węzłami Brzesko a Tarnów Mościce.
Łącznie osiem nowych systemów odcinkowego pomiaru prędkości pojawi się na autostradzie A4, co czyni ją najczęściej wybraną trasą na liście. W innych regionach, takich jak Dolny Śląsk, odcinki systemu obejmą fragmenty między węzłami Kąty Wrocławskie – Wrocław Południe oraz Krzyżowa – Krzywa. W województwie opolskim system zostanie zainstalowany między węzłem Opole Zachód a MOP Prószków, na Podkarpaciu na odcinku Rzeszów Wschód – Rzeszów Zachód, a na Śląsku pomiędzy węzłami Mikołowska i Murckowska.
Pięć systemów zostanie zamontowanych na autostradzie A1 w województwach śląskim i łódzkim, a osiem na drodze ekspresowej S7 w województwach pomorskim, warmińsko-mazurskim, mazowieckim i świętokrzyskim.
W przetargu uwzględniono także rezerwowe lokalizacje, w tym dwa dodatkowe miejsca w Małopolsce: odcinek A4 pomiędzy Tarnów Mościce a Tarnów Centrum oraz fragment drogi krajowej nr 28 w Rabce.
Źródło: lovekrakow.pl
Dodaj komentarz