Największa inwestycja kolejowa na południu Polski
Projekt Podłęże-Piekiełko, warty 1,9 mld zł, zakłada budowę i modernizację kluczowych odcinków kolejowych. Inwestycja, realizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego, znacząco skróci czas podróży i usprawni komunikację, szczególnie w regionach popularnych turystycznie. Po ukończeniu, pociągi pasażerskie będą rozwijać prędkość do 160 km/h, a towarowe – 100 km/h.
Jednym z kluczowych etapów projektu jest budowa tunelu pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Prace drążeniowe rozpoczną się w połowie 2025 roku i potrwają około 10 miesięcy. Wykonawca planuje tempo na poziomie 10–15 metrów dziennie, wykorzystując nowoczesną maszynę TBM (ang. Tunnel Boring Machine).
Modernizacja linii 104 i budowa nowych odcinków
Równolegle modernizowana jest linia kolejowa nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, której koszt to ponad 3 mld zł. Kolejnym etapem będzie budowa 58 km nowych linii kolejowych, obejmujących m.in. osiem estakad, jedenaście tuneli i kilkadziesiąt mostów oraz wiaduktów. Całość inwestycji, o wartości 7 mld zł, ma zakończyć się w 2029 roku.
Nowa infrastruktura przyniesie rewolucję w połączeniach z Krakowa do Podhala i Sądecczyzny. Podróż do Nowego Sącza skróci się do 60 minut, a do Zakopanego – do półtorej godziny. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreśla znaczenie projektu: – To historyczna inwestycja, która zwiększy efektywność połączeń i znacznie usprawni ruch kolejowy w regionie.
Dodaj komentarz