Facebook Ogłoszenia
Gazeta Wielicka - Najnowsze wiadomości z Wieliczki, Niepołomic, Gdowa, Kłaja i Biskupic

Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Od kiedy ma obowiązywać?

strefa czystego transportu kraków radni z wieliczki sprzeciw komisja międzygminna
fot. Freepik

Obowiązkowe Strefy Czystego Transportu (SCT) zostaną wprowadzone w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców, gdzie przekroczone są normy zanieczyszczeń powietrza. Rząd przyjął projekt ustawy dotyczący rozwoju transportu zeroemisyjnego i ochrony powietrza, który trafi teraz pod głosowanie. Od kiedy ma obowiązywać SCT w Krakowie?

Apel radnych o wsparcie finansowe dla SCT

Krakowscy radni jednogłośnie przyjęli rezolucję skierowaną do Unii Europejskiej, rządu oraz samorządów, apelując o wsparcie finansowe dla miast, które będą zobligowane do wdrożenia SCT. W rezolucji zaproponowano utworzenie Programu Sprawiedliwej Transformacji Transportu, który wspierałby finansowo mieszkańców, przedsiębiorstwa i samorządy ponoszące koszty zakupu nowych, bardziej ekologicznych pojazdów.

Dalsza część artykułu pod reklamą.

Apel skierowany jest do Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Rady Ministrów RP, Zarządu Województwa Małopolskiego oraz władz miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców.

Wyzwanie finansowe dla Krakowa. Od kiedy ma obowiazywać Strefa Czystego Transportu w Krakowie?

W Krakowie strefa ma obowiązywać od 1 lipca 2025 roku. „Obecnie Krakowa nie stać na działania pomocowe związane z SCT. Apelujemy więc przede wszystkim do Unii Europejskiej – skoro obliguje duże miasta do wprowadzenia stref czystego transportu, powinna również zapewnić wsparcie finansowe” – zaznaczył radny PiS Krzysztof Sułowski, inicjator rezolucji.

W styczniu 2024 roku krakowscy radni zwrócili się już do premiera oraz resortu klimatu o rekompensaty dla miast i mieszkańców objętych SCT. W odpowiedzi Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że nie przewiduje takich rekompensat.

Nowelizacja ustawy o elektromobilności

Nowy projekt ustawy nakłada obowiązek tworzenia SCT na miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców, w których przekroczone są roczne normy dwutlenku azotu (NO₂). Obecnie obowiązek ten dotyczyłby Warszawy, Krakowa, Wrocławia i Katowic. Projekt nowelizacji wymaga także od większych gmin zakupu zeroemisyjnych autobusów, co ma wspierać cele Krajowego Planu Odbudowy.

W 2022 roku krakowscy radni przyjęli uchwałę o SCT, jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał jej nieważność z powodu braków formalnych, takich jak niejasno określone granice strefy. Decyzja ta nie jest jednak prawomocna, gdyż wniesiono kasację do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Źródło: TVP3 Kraków

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!

Średnia ocena: 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Anna Palonek

Dziennikarka związana z Gazetą Wielicką od 2020 roku. Specjalizuje się w relacjonowaniu wydarzeń z Wieliczki, Niepołomic i Bochni. Oprócz pracy redakcyjnej angażuje się w działania marketingowe, wspierając promocję i budowanie wizerunku portalu. Prywatnie pasjonatka literatury, dalekich podróży i inicjatyw społecznych.

Dodaj komentarz

Ostatnie komentarze