Przystanek Kraków Piastów, usytuowany w rejonie nowohuckich Mistrzejowic, znajduje się przy skrzyżowaniu linii kolejowych nr 8 (Kraków Główny – Warszawa Zachodnia) i nr 95 (Kraków Mydlniki – Podłęże). Obiekt został wyposażony w trzy perony połączone z wiaduktem za pomocą schodów i wind, co czyni go w pełni dostosowanym dla osób z ograniczoną mobilnością. Koszt realizacji inwestycji, prowadzonej przez firmę Swietelsky Rail Polska, wyniósł 26,3 mln zł. Z nowego przystanku będzie można dotrzeć do stacji Kraków Główny w około 10 minut. Pierwsze pociągi zatrzymają się tam wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy.
Dwa kolejne przystanki – Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek – powstały przy linii nr 95 na obrzeżach Nowej Huty. Obiekt w Kościelnikach, wyposażony w dwa perony jednokrawędziowe, pochylnie oraz przejście podziemne, jest w pełni dostępny dla osób z ograniczeniami ruchowymi. W sąsiedztwie powstaje parking typu „Parkuj i Jedź”, który ułatwi mieszkańcom okolicznych osiedli oraz miejscowości, takich jak Podłęże, łączenie podróży różnymi środkami transportu. Koszt tej inwestycji wyniósł 19 mln zł.
Z kolei przystanek Kraków Przylasek, dysponujący dwoma peronami, znajduje się w sąsiedztwie kąpieliska w Przylasku Rusieckim. Inwestycja obejmowała także budowę chodników i miejsc parkingowych dla rowerów. Wykonawcą prac była firma Porr. Oba przystanki mają zostać udostępnione pasażerom w grudniu 2024 roku.
Budowa nowych przystanków to część „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. W jego ramach w Małopolsce powstaje dziewięć nowych obiektów, w tym przystanki w Zatorze, Pisarach i Nowym Sączu. Projekt obejmuje również modernizację 13 istniejących stacji, takich jak Stary Sącz, Rytro czy Tuchów.
Nowe przystanki w Nowej Hucie to kolejny krok w rozwoju transportu kolejowego w regionie, który zwiększy dostępność połączeń dla mieszkańców powiatu wielickiego, Krakowa i okolicznych miejscowości.
Źródło: TVP3 Kraków
Dodaj komentarz