Gazeta Wielicka - Najnowsze wiadomości z Wieliczki, Niepołomic, Gdowa, Kłaja i Biskupic

Wypełnij ankietę dotyczącą wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie!

fot. Freepik

Do czwartku, 28 listopada, niemal 6 tysięcy osób wypełniło ankietę dotyczącą strefy czystego transportu (SCT). Konsultacje społeczne potrwają do 20 grudnia, a sama ankieta dedykowana mieszkańcom Krakowa i okolic ma być dostępna do 9 grudnia. Na początku 2025 roku okaże się, jakie rozwiązania dotyczące starszych pojazdów zostaną zaproponowane oraz przyjęte.

Presja czasu

Miasto musi szybko przygotować, przyjąć i wdrożyć nową uchwałę o SCT. Obowiązująca obecnie uchwała, której termin wejścia w życie przesunięto na 1 lipca 2025 roku, nadal budzi kontrowersje. Wprawdzie w styczniu Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił przepisy dotyczące strefy, jednak zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy SCT złożyli odwołanie do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Decyzji NSA w tej sprawie nadal brak, co oznacza, że dotychczasowa uchwała pozostaje w mocy.

Konsultacje i ankiety

Nowa uchwała ma uwzględniać głosy mieszkańców. Konsultacje rozpoczęły się w ubiegłym tygodniu od ankiety, którą nazwano “prekonsultacjami”. Ankieta zawiera pytania o ogólny charakter, np. czym jest według respondentów „nowy samochód” czy które pojazdy najbardziej przyczyniają się do pogorszenia jakości powietrza. Do tej pory wypełniło ją już 5729 osób.

Ankieta dostępna jest pod tym linkiem. 

Pełne konsultacje rozpoczęły się 29 listopada i potrwają do 20 grudnia. Obejmą m.in. warsztaty, spotkania online, dyżury telefoniczne oraz kolejną ankietę. Jak zapowiada Maciej Piotrkowski z Zarządu Transportu Publicznego (ZTP), ich celem jest zidentyfikowanie zapisów w poprzedniej wersji SCT, które były najbardziej problematyczne dla mieszkańców, oraz wypracowanie bardziej akceptowalnych rozwiązań.

Czytaj także:  Niepołomice w czołówce gmin Małopolski

Gotowy system do weryfikacji

ZTP posiada już system informatyczny służący do weryfikacji pojazdów wjeżdżających do strefy. Został on zaprojektowany z myślą o obecnej uchwale, jednak po wprowadzeniu ewentualnych zmian konieczne będzie jego dostosowanie.

– Nowa uchwała będzie raczej korektą obecnej. Nie rozważamy rezygnacji z SCT, ponieważ jej wprowadzenie wynika z ustawy o elektromobilności i obowiązków nałożonych przez rząd. Pytanie dotyczy jedynie kształtu strefy – wyjaśnia Łukasz Franek, dyrektor ZTP.

Wyzwania prawne

Przesunięcie terminu wejścia SCT miało umożliwić rozstrzygnięcie wątpliwości przez NSA. Jednak w przypadku dalszego braku decyzji miasto musi wypracować rozwiązania prawne, które będą trudniejsze do zakwestionowania. Poprzedni wyrok WSA uchylił uchwałę głównie z powodu sposobu wyznaczenia granic strefy, obejmującej całe miasto. Jednocześnie sąd odrzucił argumentację przeciwników SCT, którzy wskazywali na ograniczenie konstytucyjnych wolności.

Nowa uchwała ma być kompromisem, który uwzględni potrzeby mieszkańców, a jednocześnie spełni wymogi prawne. Ostateczny kształt SCT poznamy na początku przyszłego roku.

Dodaj komentarz

Ostatnie komentarze

Partnerzy