Gazeta Wielicka - Najnowsze wiadomości z Wieliczki, Niepołomic, Gdowa, Kłaja i Biskupic

Międzynarodowe Spotkanie Projektowe – Saloniki

Saloniki zwane przez Greków Thessalonikami to miasto położne w północnej Grecji nad Morzem Egejskim. Do tego pięknego miasta w ramach projektu Erasmus+ wyjechała 7 – osobowa grupa nauczycieli, uczniów i rodziców z Szarowa.

Ma ono bardzo bogatą historię. Nazwa miasta pochodzi od imienia królowej Thessaloniki, żony króla Kasandra, jego założyciela. Królowa była córką Filipa II  i przyrodnią siostrą Aleksandra Wielkiego. Król Kassander okazując jej swą wielką miłość  i uznanie  zjednoczył okoliczne osady w 315 r.p.n.e   w jedno miasto i nadał mu imię swojej żony. Miasto bardzo szybko się rozwijało. W czasach hellenistycznych Thessaloniki były otwartym na świat centrum umysłowym i handlowym. Niestety panowanie greckie kończy się w 168 r p.n.e – wtedy to, po przegranej bitwie pod Pydną, Macedonia dostaje się w ręce rzymskie. Panowanie Rzymian trwa aż do  395r. W czasach Bizantyjskich Saloniki są drugim po Konstantynopolu najważniejszym miastem Cesarstwa Bizantyjskiego. Z tego okresu w mieście zachowało się najwięcej zabytków. W 1453 Turcy zdobywają Grecję. Zadomawiają się w niej na około 400 lat. Grecy bardzo źle wspominają ten okres. Po wyzwoleniu Grecji Saloniki powoli wracają do swojej świetności. Tragiczny dla miasta okazuje się rok 1917 kiedy ma miejsce Wielki Pożar. Niszczy on prawie 2/3 miasta  i pozostawia bez dachu nad głową ponad 200000 mieszkańców. Ówczesne władze bardzo szybko przystępują do odbudowy zniszczonego miasta. Odbudowa następuje według planów francuskiego architekta i archeologa, Ernesta Hébrarda. Dzięki niemu Saloniki nabrały niepowtarzalnego piękna. Współczesne Saloniki to wielka mieszanka kulturowa, architektoniczna, centrum rozrywkowe, kulturalne i naukowe Grecji.

Do tego pięknego miasta w ramach projektu Erasmus+ wyjechała 7 – osobowa grupa nauczycieli, uczniów i rodziców z Szarowa. Bardzo życzliwie przyjęli nas nauczyciele  i uczniowie ?61st Primary  School of  Thessaloniki?. Pięciodniowy pobyt wypełniony był intensywną pracą i nauką – oczywiście w języku angielskim. Mobilność obejmowała 6 państw biorących udział w projekcie. Po spotkaniu integracyjnym wszystkich grup nasi uczniowie w godzinach przedpołudniowych brali czynny udział w lekcjach na terenie szkoły ? pisali nawet sprawdziany –  oraz w szkoleniu dotyczącym map myśli.  Po południu byli goszczeni przez greckie rodziny. W greckiej  rodzinie było czterech braci w tym bliźniacy: Sofoklis, Dimitris, Nestoras i Orestis. Kolejna rodzina pochodziła ze Słowenii. Między chłopcami nawiązały się przyjaźnie. Była wymiana prezentów i adresów e-mailowych. Nauczyciele i rodzice uczestniczyli w intensywnych szkoleniach i warsztatach. Eleni Garyfallaki scharakteryzowała powiązania pomiędzy inteligencjami wielorakimi. Kimon Kampouropoulos cierpliwie ale w humorystyczny sposób wdrażał nas do prawidłowej pracy   z mapą myśli. Jeden dzień był poświęcony  na prezentacje szkoły, okolicy oraz swoich dokonań. Hitem stała się muzyczna zabawa ruchowa poprowadzona przez naszą grupę. Członkowie grupy rumuńskiej w dzień ich święta narodowego ugościli wszystkich tradycyjnymi przekąskami charakterystycznymi dla ich kuchni. Rodzice uczniów ze szkoły, w której jest realizowany projekt zorganizowali tradycyjny obiad uświetniony tańcem uczniów i grecką muzyką. Najwięcej kłopotu organizatorom sprawiał wybór jednego logo dla całego projektu.

W przeprowadzeniu wyborów aktywnie zaangażowała się nasza grupa. To według naszego projektu i przygotowanych przez nas materiałów odbyły się wybory.  W  komisji wraz z Grekami pracowała nasza przedstawicielka. Partnerzy greccy zorganizowali również dzień poświęcony na zwiedzanie miasta i zapoznanie się z jego historią oraz zabytkami a także spotkanie w przedstawicielką władz miasta.  W tym dniu w Salonikach odbywały się demonstracje toteż nasz przewodnik- grecki nauczyciel musiał na bieżąco modyfikować trasę zwiedzania i powrotu do szkoły. Powrót samochodami a nie pieszo, ukazał nam piękno miasta i morza z innej perspektywy. Uroku temu dniu dodał też prawdziwy targ grecki odbywający się wzdłuż ogrodzenia szkoły i śpiewny krzyk handlarzy. Po intensywnej pracy umysłowej wieczorami spacerowaliśmy nad morzem.  Podglądaliśmy życie Greków dosłownie tętniące nocami, podziwialiśmy piękno wąskich uliczek Salonik wypełnionych małymi barami z ogródkami na chodnikach ulic,  wsłuchiwaliśmy się w piękno melodyjnego języka Greków i ich muzykę.

Wygospodarowaliśmy również czas na zwiedzanie wystaw muzealnych i zabytków  Salonik.  W drodze powrotnej czekając na kolejne połączenia, w nocy, odwiedziliśmy Akropol w Atenach oraz podziwialiśmy zmianę warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza przed budynkiem Parlamentu. Towarzyszyło nam wygwieżdżone niebo i połowa ?leżącego? księżyca.   W Warszawie spacerowaliśmy po Starówce, uczestniczyliśmy w zlocie Mikołajów na motorach oraz podziwialiśmy panoramę stolicy z tarasu Pałacu Kultury i Nauki. Przysłowie mówi, że podróże kształcą. Nasz wyjazd potwierdza tą tezę.

Edyta Imos, Sabina Zaporowska, Dorota Chudecka

erasmus2

Projekt “Mind Mapping and Multiple Intelligence for primary education” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu ERASMUS+.

(Źródło: Gmina Biskupice)

Dodaj komentarz