Dostawą nowych pojazdów zainteresowane są dwie firmy: Solaris Bus & Coach oraz Irizar e-mobility S.L. Jak informuje MPK w Krakowie, Solaris zaoferował autobusy 12-metrowe w cenie 2,321 mln zł netto za sztukę, a przegubowe za 3,196 mln zł netto. Natomiast Irizar wycenił krótsze autobusy na 2,349 mln zł netto, a przegubowe na 3,451 mln zł netto. Koszt jednej ładowarki elektrycznej wynosi odpowiednio 97,2 tys. zł netto w przypadku oferty Solarisa i 105,1 tys. zł netto dla propozycji Irizara.
Dalsza część artykułu pod reklamą.
Obecnie trwa analiza i ocena ofert. Wybrany zostanie dostawca, który spełni kryteria zarówno finansowe, jak i techniczne. Cena stanowi 65% oceny, pozostałe 35% to aspekty techniczne.
Nowoczesne i ekologiczne autobusy dla pasażerów
Zakupione pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, elektryczne ogrzewanie oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością. Znajdą się w nich specjalne przestrzenie dla pasażerów poruszających się na wózkach oraz rodziców z wózkami dziecięcymi. Wygodę podróży zwiększą platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie. Autobusy będą również wyposażone w monitoring oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej, w tym tablice wyświetlające trasę przejazdu i zapowiedzi głosowe zarówno w środku, jak i na zewnątrz.
Nowe stacje ładowania w Krakowie
Wszystkie autobusy zostaną przystosowane do ładowania zarówno poprzez klasyczne złącza plug-in, jak i pantografy. MPK w Krakowie rozbudowuje również infrastrukturę ładowania. Nowe punkty powstają m.in. na terenie zajezdni Wola Duchacka, gdzie w pierwszym etapie powstaje 35 stanowisk ładowania pantografowego, a w drugim – kolejne 25. Stacje ładowania pojawią się również na pętlach Azory, Rżąka i Kurdwanów, gdzie wykonano już dwa stanowiska do szybkiego ładowania. W planach są także kolejne inwestycje w tym zakresie, m.in. przy nowej pętli autobusowo-tramwajowej na Wzgórzach Krzesławickich oraz przy al. Przyjaźni.
Unijne wsparcie dla ekologicznego transportu
MPK w Krakowie pozyskało na ten projekt 130,2 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach III edycji programu “Zielony Transport Publiczny”. W ramach tej inicjatywy miasto planuje również zakup pierwszych 10 autobusów wodorowych, co jest kolejnym krokiem w kierunku ekologicznej transformacji transportu publicznego.
Dodaj komentarz