Philip Morris Int
Gazeta Wielicka - Najnowsze wiadomości z Wieliczki, Niepołomic, Gdowa, Kłaja i Biskupic

Bajka typu bricolage – świetny sposób pracy (nie tylko) dla nauczycieli

Dzieci bajki
fot. Pexels

Bajka typu bricolage to metoda twórczej pracy grupowej która polega na tworzeniu historii opartej o wcześniej narysowane przez dzieci/ uczniów rysunki. Nie jest to rozwiązanie które znajdzie zastosowanie w młodszych grupach przedszkolnych, gdyż wymaga od dzieci rozwiniętego myślenia przyczynowo- skutkowego, zdolności dostrzegania następstw i konsekwencji zdarzeń.

Zalety metody

Niewątpliwą zaletą tej metody jest duża swoboda działania – nauczyciel kieruje procesem, ale nie ingeruje w samą twórczość podopiecznych; przyjmuje więc rolę przewodnika (a częściowo nawet uczestnika – gdyż to on tworzy rysunek będący wstępem, początkiem bajki. Uczniowie mają więc większe poczucie sprawczości, a co za tym idzie dużą motywację do działania. 

Dalsza część artykułu pod reklamą.

Bajka typu bricolage to bardzo dobry sposób na usystematyzowanie treści z wielu bloków tematycznych- różnego rodzaju święta, tematy przyrodnicze czy historyczne- to wszystko może stanowić integralną część tworzonej bajki.

Metoda wspomaga też rozwój społeczny dzieci – wymaga działania w grupie, współpracy i komunikacji zresztą klasy / grupy, przedstawiania swojego zdania i argumentowania go, dzielenia się perspektywą, ale także radzenia sobie w sytuacji trudnej czy konfliktowej. Myślę, że można pokusić się nawet o stwierdzenie, że metoda ma również funkcje terapeutyczne- jak sama autorka pisze, może wpłynąć dodatnio na poczucie wartości dzieci w kwestiach graficznych, czy poprawić sposób wypowiedzi.

Kolejną zaletą metody jest to, że uczniowie ćwiczą w niej myślenie logiczne (podczas etapu układania rysunków w kolejności), szukają związków przyczynowo- skutkowych, tak by cała bajka miała przemyślany ciąg zdarzeń. Oprócz tego stanowi świetny sposób rozwijania kreatywności i fantazji podopiecznych.

Czytaj także:  Sukces uczniów w Powiatowym Konkursie Matematycznym „Rachmistrz”

Jak wykorzystać tę metodę w domu?

Bajka typu bricolage świetnie sprawdza się nie tylko w grupie, ale również w domowych warunkach – z dwójką dzieci lub w duecie rodzic–dziecko. Wystarczy kilka rysunków, które dziecko samodzielnie stworzy (lub zrobi to wspólnie z rodzicem). Obrazki te stają się podstawą do budowania historii – dzieci układają je w wybranej kolejności i na ich podstawie opowiadają bajkę.

Rodzic pełni tu rolę towarzysza i pomocnika – może dopytywać, inspirować, podsuwać pomysły, ale nie narzuca kierunku opowieści. Gotową historię można rozszerzyć, np. dorysowując kolejne ilustracje, nagrywając bajkę głosowo albo odgrywając ją jako małe domowe przedstawienie z użyciem zabawek czy pacynek.

To prosta, a jednocześnie bardzo wartościowa forma wspólnego spędzania czasu – rozwija kreatywność, wzbogaca słownictwo, uczy logicznego myślenia i wzmacnia relację dziecka z dorosłym. W domowej wersji metoda bricolage staje się elastycznym narzędziem, które można łatwo dopasować do wieku, potrzeb i nastroju dziecka.

Bibliografia:

  1. „Bajka typu bricolage w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej” (Dobrucka- Ratajczak Renata; w: Bliżej przedszkola, nr 10.277/2024)

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!

Średnia ocena: 4.5 / 5. Liczba głosów: 2

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Gabrielta Witek

Studentka IV roku Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na krakowskim Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej. Entuzjastka edukacji opartej na doświadczaniu i aktywnym poznawaniu. Prywatnie miłośniczka podróży, długich spacerów po Krakowie i dobrych reportaży.

Dodaj komentarz

Ostatnie komentarze