Gazeta Wielicka - Najnowsze wiadomości z Wieliczki, Niepołomic, Gdowa, Kłaja i Biskupic

Odblaski to podstawa!

Radni Rady Sołeckiej Woli Zabierzowskiej wykonali eksperyment, który obrazuje dlaczego należy nosić odblaski po zmroku.

Jesienne i zimowe miesiące, ze względu na niewielką ilość światła dziennego, zachmurzenie i gęste mgły, to okres szczególnie niebezpieczny na wąskich i krętych drogach Woli Zabierzowskiej. Nie zawsze dobra nawierzchnia asfaltowa i np. marznąca mżawka stanowią dodatkowe utrudnienie. Poranny ruch związany z wyjazdami do pracy odbywa się w półmroku. Godziny od 16.00 do 18.00, to czas powrotu z pracy, kiedy kierowcy nie koniecznie są świeży i wypoczęci?na ogół są właśnie zmęczeni i słabiej skoncentrowani za kółkiem. Rowerzyści i piesi uczestnicy ruchu to osoby najczęściej ubrane w kolory szare i ciemne, a tym samym trudne do zauważenia. O wypadek i prawdziwe nieszczęście naprawdę w tej sytuacji nie jest trudno.

W galerii prezentujemy kilka zdjęć, na których mamy pieszego. Znajduje się on 25 metrów przed maską samochodu. Przy prędkości samochodu 60 km/h i takim właśnie dystansie kontakt pomiędzy pojazdem a pieszym następuje w około 1.5 sekundy. W przypadku naszej symulacji tyle czasu ma kierowca aby poprawnie zareagować i bezpiecznie wykonać manewr mijania. Postać idącego bez odblasków w świetle reflektorów stała się widoczna dopiero na dystansie 10 metrów. Bardzo mało. Wieczór nie był deszczowy a drogę rozświetlały jeszcze uliczne lampy.

Szanujmy zdrowie oraz chrońmy życie. Pamiętajmy, że osoby poruszające się na rowerze nieposiadającym oświetlenia i piesi poza terenem zabudowanym, którzy nie używają odblasków, ponoszą odpowiedzialność karną za zdarzenia drogowe i mogą ponosić konsekwencje prawne związane z następstwami wypadku drogowego, w którym uczestniczą. Wychodząc z domu po zmroku, wsiadając na rower ubierajmy kamizelki odblaskowe i zakładajmy odblaskowe opaski. Zróbmy to ze względu na siebie i swoje bezpieczeństwo oraz aby okazać szacunek i solidarność pozostałym uczestnikom ruchu drogowego.

Tekst oraz autorzy eksperymentu: Ryszard Kępa, Grzegorz Harabasz.
(Źródło: Wola Zabierzowska)

Dodaj komentarz