Gazeta Wielicka - Najnowsze wiadomości z Wieliczki, Niepołomic, Gdowa, Kłaja i Biskupic

Zdrowo jem, więcej wiem

Realizacja programu ?Zdrowo jem, więcej wiem? została zainaugurowana przez ?Witaminowe Łasuchy? z klasy IG podczas ślubowania i pasowania na ucznia.

Na poczęstunku dominowały pyszne i kolorowe owoce. Większość dzieci próbowała pyszności przygotowanych przez rodziców. Jednak w grupie nie zabrakło kilku osób, które na widok owoców grymasiły. To był dopiero początek naszych działań. W czasie kolejnych zajęć dzieci dowiadywały się, jakie znaczenie dla każdego człowieka ma codzienne spożywanie owoców i warzyw. Większość uczniów nie zdawała sobie sprawy, że witaminy zawarte w warzywach i owocach wpływają korzystnie na organizm człowieka i są niezastąpione w codziennej diecie. Znaczna część dzieci uczęszcza na dodatkowe zajęcia karate, piłki nożnej, tańca i z przejęciem wsłuchiwała się opowieści o zdrowym organizmie, który funkcjonuje prawidłowo tylko wtedy, gdy oprócz ruchu dostarczamy mu posiłki bogate w witaminy.

Następnie poznaliśmy grupy kolorystyczne warzyw i owoców i zawarte w nich witaminy. Dzieci uczestniczyły w konkursie smaku ?Czy wiesz, co jesz?? oraz w konkursie dotyku ?Czy wiesz, co to jest??. Zabawa była doskonała. Zaangażowanie dzieci było widoczne przez cały czas trwania konkursu. Zajęcia poszerzające wiedzę uczniów o prawidłowych nawykach żywieniowych były przeplatane zabawami i śpiewaniem piosenek.

Podsumowaniem różnorodnych zajęć było wykonanie plakatów i wypełnienie karty pracy ?Smacznie ? zdrowo ? kolorowo?. Kolejne dni nauki w klasie pierwszej pokazywały, iż dzieci same przypominają i domagają się zajęć, których tematem są warzywa i owoce. Forma zajęć oparta na doświadczaniu okazała się doskonała.

Po zdobyciu podstawowych informacji na temat zdrowego odżywiania ?Witaminowe Łasuchy? z zapałem przystąpiły do konkursu. Zadanie polegało na układaniu rymowanych zagadek o owocach i warzywach. Nie było łatwo, ale dzieci wykonały zadanie doskonale.

Pracę rozpoczęliśmy od ćwiczeń i zabaw w rymowane słówka. Gdy dzieci były gotowe do konkursu, przystąpiliśmy do wymyślania zagadek. To był czas ?burzy mózgów?, radości tworzenia, śmiechu i dumy z efektu końcowego. W grupie ?Witaminowych Łasuchów? większość dzieci to 6-latki, więc niektóre osoby wymagały pomocy przy pisaniu.

Po złożeniu Księgi Zagadek Owocowo-Warzywnych w całość przekazaliśmy ją pozostałym klasom pierwszym, których w naszej szkole jest jeszcze osiem. Dzieci najpierw rozwiązywały zagadki czytane przez nauczyciela, a później podziwiały szatę graficzną naszej księgi. Na uwagę zasługuje także jej popularność na zajęciach korekcyjno ? kompensacyjnych, gdzie nauczyciel korzysta z rymowanych zagadek i pobudza uczniów do myślenia.

Jest tak, jak zakładaliśmy na początku, nasza Księga Zagadek Owocowo- Warzywnych bawi i uczy. Kolejny konkurs dotyczył gier na świeżym powietrzu.

Podczas zajęć ruchowych na podwórku dzieci uczestniczyły w zabawie, ciesząc się pięknem jesiennych dni.

Oprócz wymyślania rymowanych zagadek i zabaw na świeżym powietrzu ?Witaminowe Łasuchy? wykonały plakaty informujące kolegów i koleżanki z całej szkoły o tym, jak ważne dla człowieka jest właściwe odżywianie. Pierwszy plakat przedstawiał kontury człowieka, jego części i zapotrzebowanie na witaminy. Widoczne dla oglądających były również ilustracje i treści o tym, jakie witaminy zawierają poszczególne owoce i warzywa. Z kolei drugi plakat zawierał pięć grup kolorystycznych warzyw i owoców i ich wpływ na nasze zdrowie. Plakaty umieściliśmy na korytarzu przy naszej sali. Mogliśmy obserwować duże zainteresowanie naszymi plakatami i byliśmy zadowoleni z takiej promocji zdrowia w naszej szkole.

Ewa Głuc
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
wychowawca kl. IG

Dodaj komentarz